Den mobile platform fremtidssikrer din konkurrencedygtighed

By Nanna Kirketerp-Møller Digital strategi, Viden om Apps Kommentarer lukket til Den mobile platform fremtidssikrer din konkurrencedygtighed

Go mobile or go home. For succesfulde virksomheder har det alle dage handlet om at nå kunderne dér, hvor de er. Men hvor er kunderne i dag? Svaret peger på, at vi i højere og højere grad lever vores liv i den digitale verden. Og vil du være med i kapløbet om kunderne, må du møde dem her.

Din kunde går digitalt – gør du?

I 2016 havde 85% af alle voksne danskere en smartphone, alt imens 45% havde en tablet.  Det viser en omfattende gallupundersøgelse for Danske Medier. Vi færdes mere end nogensinde online og gør brug af de mobile platforme til alle tænkelige formål. Både i vores fritid og i vores arbejdsliv.

Tydelige tendenser inden for forbrugeradfærd gør sig gældende, og det blev der lagt mærke til hos regnskabsprogrammet Dinero. Det bekræftede dem i deres beslutning om, at gå ”mobile” med en app allerede i 2015. Dette udsprang ikke kun af deres indsigt i den digitale udvikling, men også af ekstern efterspørgsel efter en mobil løsning blandt deres kunder.

En kategori som ”finans” har oplevet en betydelig vækst i antallet af app downloads i senere år. Det er dermed ikke længere kun spil, sociale medier og shopping, smartphonebrugere fordriver tiden med. Det er også praktiske gøremål og arbejde.

Blandt mange forbrugere er det ønsket, forventet og måske endda krævet at kunne gøre brug af services og tjenester på deres smartphones og tablets. Netop derfor målretter succesfulde virksomheder deres forretning mod den digitale forbruger.

Forlaget Fortuna, der står bag den populære kalender FamilyPlan, er karakteriseret af en udpræget lydhørhed over for deres kunder. De valgte i 2016 at føre kalenderen fra papiret til smartphoneskærmen hos os. Med fokus på løbende tilpasning og optimering tager de sigte på at etablere sig som ’front runner’ i branchen med de mest tilfredse brugere.

En virksomhed kan gå flere veje med dens mobile strategi. Udviklingen af en app tilbyder midlertidig helt særlige muligheder for at tiltrække smartphonebrugerne. Smartphonebrugere benytter nemlig apps fem gange om dagen i gennemsnit, viser DRs medieforskning. Og nye apps downloades jævnligt.

Tendenser i udviklingen inden for tidsforbrug og forbrugeradfærd giver altså en indikation af, at virksomheder inden for alle brancher kan have gavn af at overveje en app som led i deres digitale strategi. 

Bedre sent end aldrig

Der er store fordele i at være digital ’first mover’ i sin branche. Det kan give det forspring, der skal til for at stå distancen eller lægge stor afstand til konkurrenterne i kapløbet om kunderne.

Løbet er dog ikke kørt for virksomheder, der ikke er blandt de første i deres branche med en app. First mover eller ej, teknologien udvikler sig konstant, og virksomheder kan derfor ikke tillade deres app stilstand. Og her opstår åbningen for nye spillere.

For eksempel, er der store forskelle i, hvornår de største danske boligsider gjorde deres digitale indtog med apps. Vi bistår udviklingen af appen for BoligDeal, der er ny i kapløbet om den digitale forbruger. Alligevel står de som ligemænd med deres konkurrenter på appmarkedet i kraft af deres ambition om udnytte de nuværende teknologiske muligheder fuldt ud.

I fremtiden vil slaget stå på de mobile platforme i konkurrencen om kunderne. Og uanset om ambitionen er at være first mover eller front runner, så gælder det bare om at være med.

Hos Springfeed kan vi hjælpe dig og din virksomhed med at sætte ord på, hvordan en app kan gøre din forretning konkurrencedygtig. Lad os høres ved.

Læs mere

Danske Medier: Mobile Life 2016
DR Medieforskning: Medieudviklingen 2016
Kulturministeriet: Internetbrug og enheder 2016

Dinero
Forlaget Fortuna
BoligDeal

  • Share: