Dinero: ”Om fem år laver de fleste regnskab på mobilen”

By Nanna Kirketerp-Møller Nyt fra Springfeed, Viden om Apps Kommentarer lukket til Dinero: ”Om fem år laver de fleste regnskab på mobilen”

Med høje ambitioner og teknologisk flair er regnskabsprogrammet, Dinero, ledet af Martin Thorborg, stormet frem. Det har ført til, at virksomheden i 2016 blev opkøbt af den nordiske IT-koncern Visma. Vi har talt med én af grundlæggerne, David Andersen, om hvordan det altid har ligget i kortene at få udviklet en app, når tiden – og ikke mindst brugerne – var moden til det. 

Fremdrift og udvikling er nøgleordene i virksomheden Dinero, der i 2015 søsatte et eksternt app-udviklingsprojekt i forlængelse af deres mobile strategi.

Vi vidste fra starten, at vi på sigt skulle over på den mobile platform i en transformation fra desktop til ‘mobile’. Det var den rejse, vi skulle foretage,” fortæller produktdirektør David Andersen.

Formålet med Dinero-appen var at gøre det nemt og enkelt for brugerne at indsamle bilag, fakturere og holde sig opdateret, hvor som helst, og når som helst – med et overskueligt overblik over økonomien.

I første omgang forsøgte Dinero at klare app-projektet med de stærke ressourcer og udviklingskompetencer, de råder over internt. Det skulle imidlertid vise sig, at være en større udfordring end forventet, og første lancering af Dinero-appen mødte hård kritik fra brugerne.

Vi troede, at den kunne man ’lige lave med venstre hånd’. Der findes jo en masse frameworks og færdige komponenter. Men vi undervurderede kompleksiteten og opgavens omfang. Det er ikke bare lige at lave en fed app,” fortæller David Andersen.

En mobilstrategi er den rigtige vej at gå

I en softwarevirksomhed er det afgørende for relevans og konkurrencedygtighed at holde skarpt øje med de tendenser, der indikerer fremtidens forbrugeradfærd. Og det var netop en observation af tendenser, der bekræftede Dinero i deres beslutning om at få udviklet en app.

I dag har langt de fleste mennesker en smartphone, og mange har også en tablet. Flere er aktive på de mobile platforme – også i deres arbejdsliv. Derfor ses en stigende efterspørgsel efter digitale løsninger, der gør det muligt at få småopgaver fra hånden derhjemme eller på farten.

”Det er det skifte, der kommer til at ske. Og det er det skifte, vi er med på. Vi skal være blandt de første og de forreste, der går den vej. Jeg er helt sikker på, at ser du fem år frem, er der ikke særlig mange, der sidder på computeren og laver regnskab længere. Så er det på telefonen,” fortsætter han.

Et dynamisk forløb

For at sikre den helt rigtige brugeroplevelse og udnyttelse af de teknologiske muligheder valgte Dinero derfor at outsource app-projektet.

Vi talte med forskellige udviklere, og at valget faldt på Springfeed, var en kombination af kompetence og pris. Vi kunne godt have fået det billigere hos en 17-årig, der sad derhjemme, og vi kunne også have fået det dyrere hos de helt store konsulenthuse. Springfeed rammer det rigtigt godt midt i,” siger David Andersen.

I samarbejde med Springfeed er appen kommet i mål med de indledende ambitioner, der var for funktionaliteten, og brugerne er tilfredse med resultatet. Samtidig er Dinero bevidste om, at en app altid kan optimeres og videreudvikles.

Det er en dynamisk proces, hvor vi bliver klogere undervejs, og vi lærer af hinanden. Det er en sparring mellem vores team, Springfeed-teamet og brugerne. Der kommer nye muligheder til med de nye teknologier og styresystemer. Der har Springfeed en finger på pulsen omkring hvordan det kan bruges i vores app,” siger David Andersen.

Allerede nu udtrykker brugerne ønske om at kunne varetage alle bogføringsopgaver på deres smartphone. Derudover betyder udvikling i teknologien, at nye muligheder opstår for at forbedre og udvide tjenesten.

Fremtiden er de mobile platforme

Dinero-appen er nu på rette kurs med stabil funktionalitet og positiv feedback, og virksomheden er ikke i tvivl om, hvor de vil hen.

Med op imod 13.000 betalende Dinero Pro-brugere og endnu flere freemium-brugere, er det ambitionen, at appen skal give opsalgsmuligheder som lead generator for premium versionen af Dinero. Derfor skal den fortsatte konkurrencedygtighed sikres gennem den kontinuerlige tilpasning og forbedring.

Det bliver helt klart en konkurrenceparameter at have den fedeste app inden for regnskabsprogrammer i fremtiden. Det er det allerede nu, men det bliver større og større. Så vi har kun tænkt os at fokusere mere på appen og tildele flere ressourcer til den i fremtiden,” understreger David Andersen.

Dineros evne til at tænke fremad og afsøge nye veje ligger til grund for deres succes og anerkendelse. Derfor opfordrer de også andre erhvervsdrivende til at tænke i samme baner med deres mobile strategi, hvor en app ofte kan være en god løsning.

Man bliver nødt til at se de tendenser, som sker, hvis du vil have en god forretning i fremtiden. Det er uomtvisteligt, at det bliver mere og mere på mobilen. Bare kig på de kommende generationer. Hvordan opfører de sig? Og hvor meget bruger du selv mobilen nu, i forhold til for fem år siden?” slutter David Andersen.


David Andersen Dinero

En lang historie kort

Om Dinero


Hemmeligheden bag den succesrige virksomhed Dinero er et stærkt team af visionære iværksættere som David Andersen og Martin Thorborg, der har fingeren på den digitale puls. Tilbage i 2012 mødtes de to hold bag Amino og Kassekladde.dk gennem en fælles frustration over daværende regnskabstjenester. For alle tjenester gjorde det sig gældende, at de var dyre, klodsede og tidskrævende. De to hold stak hovederne sammen, og idéen til Dinero var født. Virksomheden introducerede en enkelt og brugervenlig platform, hvor små og mellemstore virksomheder selv kunne administrere den daglige bogføring i det omfang, de havde lyst.

Platformens tilkomst på markedet i 2013 skulle vise sig at blive en gamechanger. Dinero sigtede mod stjernerne med høje ambitioner fra starten af, og de er stormet frem lige siden. Mere end 20.000 brugere oprettede sig det første år, og de strømmer fortsat til. I 2016 fik Nordens førende udbyder af online it-systemer inden for økonomistyring, Visma, øjnene op for den danske succeshistorie, og IT-koncernen opkøbte Dinero.

  • Share: