Find din målgruppe: Kend appbrugerne inden de kender dig

By Nanna Kirketerp-Møller Viden om Apps Kommentarer lukket til Find din målgruppe: Kend appbrugerne inden de kender dig

Find din målgruppe: Kend dine appbrugere inden de kender dig

For alle app-stiftere kan det betale sig at gøre sig overvejelser om målgruppe – men særligt for nogen. En stor del af de spændende, inspirerede mennesker, der træder gennem vores dør er iværksættere. Med sig over tærsklen bringer de ambitionen om at stifte en virksomhed og søsætte et app-projekt, der flyder ovenpå i kraft et nytænkende koncept, efterspurgte funktioner og betagende grafik. Men iværksættere med en app i tankerne står overfor nogle helt særlige udfordringer. Og vores råd til dem er det samme som lyder til iværksættere i alle andre sammenhænge:

  • Undersøg hvor stormfuldt markedet er og vurdér hvor søstærk din idé er.

En digital jomfrurejse er risikabel, hvis du ikke ved hvor høje bølgerne er. Dermed sagt: det er farligt at påbegynde et app-projekt, hvis du ikke er forberedt.

Det er simpelthen et spørgsmål om at gå grundigt og nysgerrigt til værks i forberedelsen og have en analytisk og systematisk tilgang til at undersøge dit marked og din målgruppe. I dine overvejelser skal du tage udgangspunkt i din gode idé. Inden du investerer tid og penge i et app-projekt, er det vigtigt at vide præcist, hvem der kunne få brug for din app, og hvilket behov den skal dække.

Kend din målgruppe

Forestil dig den ideelle bruger – voksne eller børn, mænd eller kvinder, familiemennesker eller singler. Det er en fordel at beskrive brugeren både med så mange og så få ord som muligt og at tænke særligt i demografiske træk. Du kan bruge dine overvejelser til at udarbejde en profil, der gør karaktertræk og sammenhænge overskuelige. Overvej om der er flere grupper af ideelle brugere – måske er det en app for både far, mor og børn? Altså:

  • Hvem skal bruge din app?
  • Er der flere grupper af brugere?

Det kan være, at den målgruppe, du gerne vil henvende dig til, er lille, eller at den bor eller færdes afsides. I det tilfælde kan dine brugere være svære for dig at nå. Der kan også være mindre chance for, at de rigtige brugere finder din app. Der er for eksempel flere usikkerheder forbundet med en app, der henvender sig til frimærkesamlere end amatørkokke. Hvis du oplever udfordringer med din målgruppe i forhold til størrelsesorden eller geografi, så må du være på forkant med situationen. Det kan du være ved at planlægge hvordan du afhjælper udfordringerne på forhånd. For eksempel ved at tænke over, hvilken marketingindsats, der skal til for at gøre de rigtige brugere opmærksomme på din app. Det kunne, afhængigt af budget, være ved at oprette en side for appen på sociale medier, eller køre en kampagne i et relevant livsstilsmagasin.
Spørg derfor dig selv:

  • Er der mange eller få af dine brugere?
  • Hvor er de?
  • Hvor stor vil opmærksomheden være?

Undersøg deres behov

Overvej behovet for din app, og hvad det betyder for den forventede interesse. Måske er den et nødvendigt og tiltrængt værktøj til at gøre hverdagen lettere. Det kan også være at den tilbyder sporadisk underholdning og adspredelse.

  • Hvilket behov er der for din app?
  • Hvor stor er interessen?

Der er også stor forskel på aktiviteten i forskellige apps. Det kan være, at appen er et fast indslag i brugerens morgenrutine. Det kan også være, at den udelukkende bliver støvet af i ferietider. Nogle benyttes kun sjældent, da de er relevante i få sammenhænge. Her gælder det, at det kan være en udfordring om appen benyttes ofte nok af sine brugere til at tjene ind til drift og optimering. Tænk derfor også over:

  • Hvor ofte benyttes din app?

Kort sagt: Find ud af hvem dine brugere er, hvor mange de er, og hvor stor behovet og interessen for din app er.

Helt praktisk kunne du opsøge din ideelle bruger, præsentere din idé og spørge ind til vedkommendes tanker om sagen. Derudover er nettet også din bedste ven i alle research-henseender. Der kan du lede efter omtale, analyser og statistiske data. De kan hjælpe dig med at sætte tal på de potentielle brugere eller ord på deres behov. Hvis da ikke ligefrem du kan betale dig fra det og få lavet din egen analyse.

Kend dit marked

Det er vigtigt at undersøge, om der er konkurrerende apps, der kan det samme som din, eller som tilbyder et bedre alternativ. Der findes millioner af apps i Apples App Store og i Google Play – måske er der allerede en eller flere som din. Overvej derfor:

  • Hvilke apps kan udfordre din?
  • Hvem er dine konkurrenter?

Hvis der er konkurrerende apps, så sæt ord på hvad din app kan, som gør den mere attraktiv end de andre. Din app kan være bedre, billigere – eller bare helt anderledes. Tænk i styrker og svagheder og over hvad der skal gøre, at dine brugere vælger dig og din app frem for de andre. Det er en god idé at afprøve de konkurrerende apps og sammenligne deres koncept og funktionalitet med din app. Du kan bruge sammenligningen til idéudvikling og til at sortere i dine prioriteter. Det du skal finde ud af er:

  • Hvad er din konkurrencefordel?

First mover

Måske er din idé så innovativ, at du er først på markedet med en app, der realiserer din idé. Så er der grund til at være fortrøstningsfuld – men stadig vagtsom. I det tilfælde er det stadig vigtigt at overveje din apps stærke sider. Særligt med tanke på fremtidige konkurrerende apps, der måske kommer til at koste mindre eller kunne mere.
Og uanset hvor søstærk din app-idé er, er der grund til at overveje om fremtidig udvikling kan underminere eller styrke dens position. Undersøg derfor også om der er tendenser eller prognoser, der tyder på, at markedet vil ændre sig og spørg dig selv:

  • Hvordan er dine fremtidsudsigter?

Det kan være, at der er en stor risiko for, at digital udvikling, teknologiske nyheder eller sociale trends vil føre til nye behov og interesser end dem, der gør sig gældende nu. Forestil dig hvordan markedet ser ud om tre år. Det kan have betydning for, om din målgruppe vil vokse eller svinde ind. Du bør derfor tænke i muligheder og trusler – og her er nettet igen din bedste ven til at researche.

Som iværksætter er det under alle omstændigheder – også når det kommer til et app-projekt – en rigtig god idé at starte med et godt forarbejde omkring målgruppe og marked. Du kan med fordel starte med at udarbejde en forretningsplan via værktøjet på Virk.dk her.

Vi glæder os til at søsætte dit projekt og assistere dig med at få det sikkert i havn.

  • Share: